Sometimes German, sometimes English. • The title of this blog used to change from time to time. • Interested in me reviewing your music? Please read this! • I'm also a writer for VeilOfSound.com. • Please like and follow Audiovisual Ohlsen Overkill on Facebook!

2023-09-27

KING GIZZARD AND THE LIZARD WIZARD - PetroDragonic Apocalypse; or, Dawn of Eternal Night: An Annihilation of Planet Earth and the Beginning of Merciless Damnation

Yay! Nächstes Jahr holen die hyperproduktiven Multi-Genre-Australier endlich ihr ausgefallenes Hamburgkonzert nach - und wie! Mit einem Drei-Stunden-Marathon im Stadtpark.
Schwer zu sagen, was einen erwartet, denn wer weiß schon, wie viele Veröffentlichungen und welche Musikstile uns bis dahin noch bevorstehen. Blue Grass, Hip Hop, No Wave? Das gerade angekündigte nächste kommende Album ist z.B. komplett vintage-elektronisch ohne akustische Drums und Gitarren entstanden. Ich halte es allerdings für eine ziemliche sattelfeste Prognose, dass ihr Set im Mai zumindest einen großen Metal-Block enthalten wird. Ein dezentes Indiz hierfür ist der der Ticketpreis von ausgerechnet 66,66 Euro im Vor-Vorverkauf.

Und außerdem ist da ja noch die nicht zu vernachlässigende Tatsache, dass King Gizzard & The Lizard Wizard nach "Infest The Rats' Nest" (2019) erneut aufs Boss HM2-Gaspedal getreten sind und einen grandiosen Thrash Metal-Hammer eingekloppt haben!

KING GIZZARD AND THE LIZARD WIZARD - PetroDragonic Apocalypse; or, Dawn of Eternal Night: An Annihilation of Planet Earth and the Beginning of Merciless Damnation (Lucky Rainbow vinyl 2LP) (2023)

Eine Stärke des letzten vollmetallischen Albums war, wie es einserseits ganz old school unverhohlen den nordamerikanischen wie europäischen Thrash-Metal-Jugendlieben der Band Tribut zollte, diese allerdings aus einer gewissen Outsiderperspektive heraus im sludgigen Garagenrockgewand präsentierte.

Die DieselDrachische Akopalüpse spricht nun eine andere, noch selbstbewusstere Sprache. Gestützt vom most valuable player Michael Cavanagh, der zwischenzeitlich enorm im Doublebass-Studio gepumpt hat, sind King Gizzard - wenn sie wollen - nun ohne wenn und aber in der Thrash-Metal-Präsidentensuite angekommen. Natürlich wollen sie nicht immer...

Doch von vorne: "PetroDragonic Apocalypse; or, Dawn of Eternal Night: An Annihilation of Planet Earth and the Beginning of Merciless Damnation" ist eine beinahe pausenlos nach vorne preschende Tour de Force, welche den Thrash von "Rats' Nests" mit den wieder mehr gizztypischen psychedelischen Prog-Metal-Elementen von "Polygondwanaland" verbindet. So gibt zwar einerseits jeden Menge kantige Killerriffs, über denen oft mehrstimmig geshoutet wird, doch jeder der fürs Genre zumeist recht langen Songs hat irgendwann einen Breakdown, in dem Tribaldrums, verschachtelte Rhythmen und andere überraschende Wendungen Einzug halten. Man darf hier auch leise Tool flüstern. Im irrwitzigen "Witchraft" überwiegt sogar orientalisch krautflippender Psychprog, bevor "Gila", welches ich als Vorabsingle noch als etwas schwach empfand, im Gesamtzusammenhang zum hymnischeren Gegenpol zum Restalbum avanciert.

Dem gegenüber stehen gleich mehrere Stücke, welche die brutale - und großartig dynamisch und rau produzierte -  Trashextase auf die Spitze treiben. Ob in "Converge", der Achterbahn "Dragon" oder im Finale "Flamethrower": Diese Kracher sind gekommen, um deinen Nacken zu zerschinden! Wobei der Flammenwerfer gegen Ende noch den wohl drastischsten stilistischen Stunt einlegt und - als sehr wirksamer Appetitanreger aufs nächste Werk - das Album als lupenreiner Elektrotrack ausklingen lässt.
Vinylexklusiv erwartet einen allerdings noch eine komplette Seite mehr auf dem Doppelalbum...

Das Konzept des Albums mit dem bekloppt überlangen Titel ist wie so oft bei dieser Gruppe eine Warnung vor der Zerstörung unseres Planeten durch menschliche Hybris und Ignoranz, verpackt in eine mit dystopischer Science-Fiction und Fantasy bizarr überhöhten Babuschka von Weltuntergangsstory, in der eine Katastrophe die nächste gebiert und schließlich das vom "Motorspirit", meteorologischer Superzelle und Hexerei geschaffene "Gila Monter" zum alles zerstörenden Drachen mutiert und das Ende von allem besiegelt.

Der viertelstündige Bonustrack "Dawn Of Eternal Night" erzählt die komplette Geschichte dann noch einmal, allerdings als von weiblicher Stimme vorgetragenen spoken words über einen an Blood Incantation erinnernden Ambient-Hintergrund - und aus der Sicht eben jenes von uns geschaffenen Monstrums.

An welcher Stelle in King Gizzards gigantischem diskographischen Dauerfeuer man "PDAoDoENAAoPEatBoMD" einsortieren sollte, ist eine unmöglich zu beantwortende Frage. Denn sobald ich mich auf einen Rang festgelegt habe, sind ja schon fünf neue, komplett andere Veröffentlichungen da. Genau wie meine beiden Hauptreferenzpunkte "Infect The Rat's Nest" und "Polygondwanaland" bin ich mir aber schon sicher, dass sich dieses komplett überzeugende Teil im Kreise der am häufigsten auf meinem Teller rotierenden Werke der Gruppe etablieren wird.

Neben der Musik Musik ist auf jeden Fall auch das haptisch herrlich eingestanzte Coverartwork ein guter Grund, diese Rille gerne in die Hand zu nehmen.
Das einzige, was mich an meinem persönlichen Exemplar etwas enttäuscht ist das zufallsfarbene Vinyl selbst. Da habe ich in der Presswerklotterie doch eher den UNlucky Rainbow erwischt. Das Ding sieht ja aus wie das Innenfutter eines alten vom Sperrmüll entführten Ohrensessels! naja, zum Glück ist es weniger fusselig.





2023-09-25

cassette craze chronicles XXVIII feat. BLUT AUS NORD, CHURCHLICKERS, FLESHVESSEL and SARCÓFAGO


Hey, it's tape spinning time again! So here are the latest cassettes which found their way into my collection. (I also found a kaleidoscopic lens in a cardboard box when I was preparing for a flea market the other day and played a little with that in front of my Digital Harinezumi toy camera. Also went outside for that btw.)






CHURCHLICKERS - Churchlickers (2023)

This trio from Hamburg opened for Divide & Dissolve onboard the MS Stubnitz a week ago, where I grabbed one of their sixty-six hand-numbered tapes from the merch table. The self-titled debut not only wears a potentially iconic cover artwork, but also convinces with a punk-ish low-fi take on Post Rock, which juxtaposes a dry and raw production and minimalistic line-up of electronic piano, guitar and drums with unexpected grandeur. 

It certainly is a little rough around the edges, but that is a part of what makes the sound of Churchlickers so unique and engaging. Having the interplay between keys and guitar without a bass as base is an interesting memorable choice and the four tracks on this tape (which are the same on side A and B) are a great first vital sign and make me very keen to see what the band will have to offer in the future.








FLESHVESSEL - Yearning: Promethean Fates Sealed (2023)

This would surely have been a part of my last I, Voidhanger Records special, which also included the predecessing debut EP of Fleshvessel - if I hadn't decided that I wanted the cassette version, released by Xenoglossy Productions.

On their first full album the band from Chicago continues the same overwhelming thing, yet not in one twenty-five-minutes composition. Here we "only" get four longtracks below the twenty-minute mark plus three short interludes of instrumental improvisation. And there already ends the part which still is easy to describe, because the musical trajectory is just so wild.

Imagine a Technical Death Metal band playing the show of their lives, but the audience consists of Folk musicians, ex-Rock stars from the 70's, a Jazz posse, Ambient hooligans and two competing Chamber music gangs, who all instead of just enjoying the performance constantly try to out-heckle each other by grabbing mics or plugging in their instruments, so there's always some organ, bell, piccolo flute, viola, clarinet and whatever else you can imagine jamming to the Metal brutaly. At some points that heckling goes so far that the band just gives up and lets the crowd jazz it out.

"Yearning: Promethean Fates Sealed" definitely is an extremely fine Death Metal album in the first place, but starting from there it's amazingly boundless, without ever getting too gimmick-y or outlandish to follow. If you love the direction both labels involved are following with their artists, Fleshvessel can impossibly disappoint you. This thing is enormous!

With the tape Xenoglossy once again shows how it's done, great artwork and layout, actually readable lyrics and all.








BLUT AUS NORD - Disharmonium - Nahab (2023)

Wow, this band! When "Disharmonium - Undreamable Abysses" had already been the score for spiraling towards the abyss inside a lovecraftian maelstrom - then what it this next part of the Disharmonium series now? I guess we have arrived?

Indeed this album is very much a stylistic continuation, but I feel there's a slight shift from synth howling to more forceful dissonant riff and eery lead guitar brutality. Which would fit in with my picture that we're in hell now and a million demons are poking at our eyes and ears and butt cheeks. Hard - and unnecessary, if you ask me - to say if this is en par or even better than the last album. All in all it's pretty much a you dig X, you'll also love Y situation.

This music still is larger than life and death and just a completely sensory overload of unspeakable horror. Yet again this is somehow presented in an astonishingly listenable and enjoyable format. Which is quite a feat considering how intimidating and incomprehensible this Avantgarde Black Metal monstrosity is. By now we're probably at a point where we just can let every new Blut Aus Nord release through on the nod and stamp it as WTF and Masterpiece.








SARCÓFAGO - The Worst (1996/2018)

But now let's listen to something not beyond all doubt fantastic, haha! Sarcófago, the great cringy Blackened Thrash legends from Brazil, who somehow... dismantled themselves?

If I'm honest the only album I always loved despite some lyrical flaws was their most ambitious 1991 work "The Laws Of Scourge", which has some real classics on it. Something the ridiculously excessive Black Metal successor "Hate" with its laughable machine-gun drum computer can't really claim for itself. I know that I should write this way about the album, because I'm trying to sell it for a pretty high price on Discogs. But seriously: From the artwork to the lyrics and the production this thing has very few redeeming qualities and must be listened to with a dose of humour.

I didn't even know that there had even been another album after that. Until I discovered this 2018 tape reissue of "The Worst" (could it really be?) on the online shopping spree, which also included Blut Aus Nord. Speaking of: An obvious drum machine doesn't have to be a bad thing, right?
And somehow Sarcófago also made it cool on this album, probably because most this stuff is in mid-tempo, where Wagner Lamounier also used to write his best guitar riffs.

Even though the preconditions were the same as for "Hate", they somehow made this thing work better. Of course it's still funny, how of all things this one-third artificial trio claims to fight the trve Metal fight against the 90's sellouts. But hey, a bit of cringe is part of the game here!
All in all this album is far from being a masterpiece and clearly "The Worst" of this bunch, but it still has just the right balance of trying too hard, not trying hard enough and actually cool stuff to enjoy it every now and again.






2023-09-24

Kaleidezumi Sunday

Happy HarineSunday everyone!

So the other day I found a kaleidoscopic effect lens in a cardboard box. I can't attach it to any camera, so I had never tried it and then forgotten about it. Today I played around a little with just holding it in front of my Digital Harinezumi 3.0 toy camera.

#highprofileseriousawardwinningphotographyart






LAIBACH - Iron Sky : The Coming Race / LAIBACH - The Engine Of Survival / LAIBACH - Amerika


With the physical release of "Love Is Still Alive", the Cherry Red reissue of "Nova Akropola" and the retro-recontextualizing new album "Sketches From The Red Districts" 2023 already shapes up to be a year of much great and varied Laibach content, so before I'm getting hopelessly behind, here's a triple review of even more recent releases!

We're starting with the most unsavoury and definitely very badly timed one, which is only one track on a compilation that surely won't find its way into my collection. But since the thing is out there in this internet to listen to anyway...




 
LAIBACH - Amerika (stream) (2023)

Of course the planning of the release and the recording of this song precede the devastating exposure of (not only) backstage scandals, but still being part of a tribute sampler to Rammstein right now leaves a very foul taste.

Aside from that the fact that basically Led Zeppelin are paying tribute to Greta Van Fleet here is of course quite ironical in itself. At least - and who would have expected less? - Laibach seem to have been very aware of that and chose a rather weak tune from Rammstein's repertoire, which they not only already did better several times themselves on "WAT" and of course with the track "America" from "Volk", but which also was half a cover itself, borrowing its chorus from The Sounds' "We're All Living In America". They turned it not into something stomping and military (if you expected that you've clearly been out of the Laibach loop for a while), yet into a female-led Country song. That probably was very convenient, since the band was in that sonic mode recording "Love Is Still Alive" anyway.

With the given off-taste I struggled a while to even check it out and I would have survived if I didn't do it. It's ok, has the usual Laibach layers, which make it listenable even now, but it's a far cry from the band's tribute to Kraftwerk, where instead of covering Laibach just reworked their own "Brat Moj" into the kraftwerkian "Bruderschaft".




So let's rather turn our attention to Laibach's latest original single:


LAIBACH - The Engine Of Survival (download) (2023)

Is it you, Steve von Till? The first verse of "The Engine Of Survival" almost made me ask this question, before I was assured to listen to an unexpectedly beautiful duet of Milan Fras and Donna Marina Mårtensson.

Laibach's last standalone digital single had been their fantastic rendition of Leonard Cohen's "The Future". Plugged from this song's line "Love's the only engine of survival" they now present their own continuation of it. Facing the bleak outlook of Cohen with the defiance of love is a motif actually not new in Laibach's reference-laden cosmos. The dramatic bloom and unabashed sincerity of this piece still is a remarkable moment in Laibach's ever-rolling Kunstmachine. It's just gorgeous!

In classic maxi single style the album download includes the standard version of the song, a slightly edited Single Version, the Pas De Deux acoustic version which is performed by Mårtensson just with guitar alone and finally the Instrumental version (which de facto still features some background choirs, if we desperately want to split hairs). 








And last but not least Laibach have of course also finally released the full soundtrack to "Iron Sky 2 : The Coming Race":


LAIBACH - Iron Sky : The Coming Race (CD) (2023)

Yes, I could have written this review earlier.

But given that many of the movie's gags and plotlines where already dated when the sequel to "Iron Sky" started shooting, and how a plethora of catastrophes, legal disputes and the following bankruptcy of the production company delayed the release of "The Coming Race" for years and years, and on top of that we had to wait four years for the release of Laibach's official soundtrack... it actually feels like I should have waited a couple of months longer to tackle this.

It's not the first Laibach release on Mute Records, where the vinyl version foregoes a second record to fit all material in and instead provides the download version for the complete experience. In this case this results in only 27 (of 43) tracks on the 12", a ratio which again pushed me towards the CD, which at least has 41 tracks (plus one hidden bonus) on it, so only the digital bonus tracks "П​е​р​е​д в​о​с​х​о​д​о​м с​о​л​н​ц​а" (Russian version of the "Also Sprach Zarathustra" song "Vor Sonnen-Aufgang") and a live version of the title track are missing on the actual physical medium.

It contains a booklet with extensive liner notes about the plot of both movies, as well as their production history and (extremely mixed) reception.
No matter how you judge both parts of this Space Nazi B-movie saga, the pretty common consesus is that the most important glue which holds them together is Laibach's score. All in all both soundtracks works when seperated from the visuals, even though they faced (different) challenges.

The first release of the "Iron Sky" featured a lot of voice samples from the movie itself, which made it easy to follow where you were, but also was quite annoying. I'm glad that the vinyl score of the Director's Cut didn't repeat that mistake.

The new soundtrack also keeps the instrumentals instrumental, with only two Udo Kier exceptions towards the end. Since the second movie is a lot more fractured and uneven, the soundtrack naturally doesn't have as much as a golden thread. There are a lot of short tracks which don't make much narrative sense on their own, whereas the first part had more cohesive suites which also due to the heavy referencing of Wagner and certain very popular film soundtracks was easier to access than what we're hearing now.

The most prominent musical quotes now are the James Bond hymn bombast of the opening credits, the John Carpenter "Dark Star" Country tribute "Love Is Still Alive" (which has already been extended to a full audio sequel on the EP of the same name) and several usages of Laibach's own beforementioned "Vor Sonnen-Aufgang" theme.
Other than that the score has a more original and experimental tone than the first part, so even if it doesn't flow as logically, it is still an intriguing, in parts even more interesting listening experience - and probably the most memorable and lasting thing about this funeral of the franchise in the long run.

It certainly cannot be judged by the same standards as a "regular" Laibach album - whatever that may actually be. However this is really good stuff, regardless of your personal stance on dinosaurs, Steve Jobs and ex-Moon Nazis.








2023-09-20

DIVIDE & DISSOLVE und CHURCHLICKERS live auf der MS Stubnitz, Hamburg (18. September 2023)

Ahoi! Am Montag haben ging es mal wieder an Bord der MS Stubnitz, Lieblingsadresse für obskure Advantgarde und jede Art von experimentellem Zeugs in Hamburg. Aus der Konserve lief Kayo Dots "Coffins On Io"-Album, dann u.a. Radare und Earth. Da weiß man doch gleich, worauf man eingestimmt wird!

Der Schiffsrumpf war für Wochenbeginn und überschaubaren Bekanntheitsgrad der Headliner einigermaßen respektabel gefüllt. Anscheinend hatte der lokale Opener hier erfolgreich einige Besucher den Arsch auf die Elbe bewegen lassen. Und das nicht unbegründet.




CHURCHLICKERS
Besetzt mit Gitarre, Drums und Klavier (plus weiterer Elektronik und Sampler) spielte das Trio Churchlickers instrumentalen Post Rock, der zwar oft leicht bis düster atmosphärisch daherkam und sich dafür auch aus geduldigem Ambient herauswabernd musste, der aber auch mal unvermittelt ruppiger werden konnte, und dabei in fürs Genre ungewohnter Weise ungeschliffen punkig gab. Das war dann gerade von der Schießbude aus auch mal ein bisschen übers Ziel hinaus geschossen. Außerdem hätte ich hier und da gerne ein wenig mehr Gitarrenwucht gespürt, doch dass mag daran liegen, dass ich ja vorne und relativ dicht am Trommler stand, hinter dem die gewaltige Verstärkerwand des Headliners optisch das genau gegenteilige Soundproblem suggerierte.

Das klingt jetzt allerdings schon nach viel mehr Gejammer als die Band verdient hat, denn Churchlickers fahren tatsächlich eine schön eigenständige erdige Schiene in ihrem Genre. Dass die eine oder andere Unebenheit im Gleis vielleicht noch zurechtgedengelt werden könnte, tut dem keinen Abbruch. Hat mir gut gefallen.

Nach Ernte vom Merchandise-Stand gibt's hier im Blog dann demnächst ein Wiedersehen in der Reihe cassette craze chronicles!








DIVIDE & DISSOLVE
Über das Niveau der von mit in diesem Jahr besuchten Einzelkonzerte kann ich schon generell beim schlechtesten Willen nicht meckern. Doch dann haben Clipping. die Messlatte am Wochenende im Hafenklang natürlich unglaublich hoch gelegt. Es mag hieran liegen - und daran, dass mir die erste Bekanntschaft mit Divide & Dissolve auf dem Roadburn Festival 2022 zwar durchaus gefallen hatte, jedoch noch weit von Perfektion entfernt gewesen war -, dass meine Erwartungshaltung an diesen Abend als stabil optimistisch, aber nicht hysterisch enthusiastisch bezeichnet werden konnte.

Doch was die Gitarristin und ihre - ich weiß nicht ob dauerhaft neue oder nur temporär für diese Tour anwesende - Drummerin nun vom Stapel ließen, war eine gewaltig krachende Doomwucht auf dem Dröhnmachtlevel von Gruppen wie Big|Brave oder Bell Witch, die sich vor nichts und niemandem verstecken musste. Im Vergleich zur letztjährigen Festivalperformance, bei der Musik manchmal etwas zufällig zusammengerifft wirkte, war hier ein ein gezielteres, absichtlicheres Selbstbewusstsein zu spüren. Dazu passte auch gut, dass - wie vom aktuellen Album "Systemic" versprochen - die im mit Patrick Shiroishi vergleichbaren Stil auf dem Sopransaxophon zusammengeloopten Intros deutlich anspruchsvoller und mutiger daherkamen.

Die volle DroneNoiseSludge-Gewalt ließ keinen Zweifel daran, dass die zwei Bass-Amps und zwei Gitarren-Doublestacks nicht nur als Deko aufs Boot gehievt worden waren. Außerdem nehme ich stark an, dass das in der Sommerpause aufgerüstete Soundsystem der Location sich bezahlt machte, denn an einen solch grandios präsentierten, ins Meditative transzendierenden Brachialklang konnte ich mich auf der MS Stubnitz trotz einiger bemerkenswerter Konzerterlebnisse bisher nicht erinnern. Ganz klar die richtige Investition!
 
Das Set des intrumentalen Duos bestand aus mehreren Blöcken zusammenhängender Stücke, und als Divide & Dissolve nach dem dritten dieser Blöcke die Show beendeten, war ich zunächst etwas perplex, weil es mir sehr verfrüht vorkam. Doch ein Blick auf die Uhr versicherte mir, Zeuge einer vollkommen normalen, angemessenen Spielzeit gewesen zu sein. Subjektiv allerdings ist diese Zeit irre schnell vorbeigegangen.

Was soll man machen? Auch wenn ich sicherlich noch zwanzig weitere Minuten Vibrationsmassage meiner inneren Organe vertragen hätte, bleibt da folgerichtig als Fazit nur restlose Begeisterung. Wunderbar!